Passie! Passie voor de horeca en dat met een uitroepteken, dat mag wel gezegd worden van Marlice van Meer en haar zoon Pieter Jan de Bresser, de uitbaters van Restaurant Seidel. Een gesprek met Marlice en Pieter Jan gaat in delen. Dat heeft alles te maken met de drive die zij hebben voor hun vak. Dan moet er weer geholpen worden in de keuken en dan is er wel een gast op het terras met een verzoek, en zowel Marlice als Pieter Jan staan continue klaar.

Restaurant Seidel wordt uitgebaat in een monumentaal pand met een lange geschiedenis, het raadhuiscomplex. De allereerste vermelding van dit raadhuis is al in 1450, maar vele kamers werden nieuw opgebouwd en er kan dan ook met recht gesproken worden over een complex. Het gebouw is dan ook niet helemaal goed te dateren. Marlice en Pieter Jan spreken zelf van 1621. Rond die tijd werd het raadhuis niet alleen gebruikt voor samenkomsten van het stadsbestuur, maar er werd ook rechtgesproken en onder de galerij waren er markten. De stadsbode hield op de begane grond een herberg. Later nam de familie Seidel de herberg en het restaurant over en het begrip Restaurant Seidel werd een begrip in Vollenhove en omgeving.

In 1965 was het de oma van Pieter Jan de Bresser die een horecabedrijf zocht voor haar oudste zoon. “Het was voor haar een uitvlucht uit het westen. Dit was echt een pleisterplaats. In de jaren zestig kwamen hier alle werknemers uit de weg- en waterbouw uit de Noordoost Polder bijvoorbeeld. En wij kwamen hier in een Luilekkerland”, beschrijft Pieter Jan de Bresser.

Een Luilekkerland is het niet meer, het is hard werken in de horeca. “Je wordt soms als een slaaf behandeld. Maar ik zeg altijd tegen de meisjes in de bediening: ‘zeg altijd ‘u’ en houdt een gezonde afstand”, vertelt Marlice van Meer. Maar, zo zegt Pieter Jan, gastvrijheid is enorm belangrijk. En daar kan hij veel voorbeelden van noemen, van het karaf water dat zij automatisch aan hun gasten serveren tot het gastvrij benaderen van willekeurig wie bij hen te gast is: “Wij moeten gastvrij zijn voor iedereen. Of we nou leden van het Koninklijk Huis te gast krijgen of een vriendinnenclub.”

Nog zoiets, bij Restaurant Seidel zijn ze van mening dat uiteten gaan een feest moet zijn, een beleving. “Mensen zijn dan ook bereid daar voor te betalen.” Wat moeten we ons dan voorstellen bij ‘beleving’? Pieter Jan wijst naar het terras waar net een gast wordt bediend. “Een simpel glas jus d’orange, maar dan opgemaakt met een aardbei. Die aardbei verwijst dan mooi naar de polderbedrijven. En bij een glas cola hoort een schaaltje met nootjes.” Veel producten die de keuken gebruikt komen uit de eigen tuin van Restaurant Seidel, andere producten komen zoveel mogelijk uit de eigen streek.

Een gast klampt aan bij Pieter Jan en vraagt of hij een opmerking mag maken. Het gaat over de appeltaart die hij besteld heeft: “Ik heb er zojuist een foto van genomen. De taart was zo geweldig mooi opgemaakt, ik heb er zo van genoten!”

“Kijk”, zegt Pieter Jan, “Zo moet het. Alles hier maken we met liefde. Er moet plezier uit spreken. Alleen dan zullen de gasten dit ook waarderen.”

Voor meer informatie: www.seidel.nl en https://nl-nl.facebook.com/pages/Restaurant-Seidel